Geplaatst op
Wanneer je als ras ondernemer voor het eerst een eigen onderneming start zijn er ontzettend veel zaken waar je rekening mee dient te houden. Denk hierbij aan het financiële plaatje, een eventueel kantoor, de merknaam registreren, het ontwerpen van een logo, de kernwaarden van je onderneming en nog veel meer zaken. Om een gezonde en succesvolle ondernemer te worden is het van groot belang om zorgvuldig en bewust over alles na te denken. Het logo van jouw onderneming is een zeer belangrijk aspect in het opstarten van jouw eigen onderneming. Denk bijvoorbeeld aan grote merken zoals Apple, Nike en Mcdonald’s. Al deze multinationals hebben een logo waarin de bedrijfsnaam niet vermeld staat. Desondanks kent bijna iedereen de logo’s en weet men de naam van de organisatie achter het logo. Misschien is jouw onderneming niet te vergelijken met dergelijke grote namen, maar maakt het de waarde en kracht van een uniek logo duidelijk. In dit blog noemen we de belangrijkste redenen om veel aandacht aan het ontwerpen van jouw bedrijfslogo te besteden.
Merkidentiteit
Het logo van je organisatie is een visuele weergave van de normen en waarden waar de onderneming voor staat. Het is een visitekaartje naar potentiële klanten en moet een goede en duidelijk indruk achterlaten. Potentiële klanten moeten direct weten welke kwaliteit ze kunnen verwachten. Wanneer jouw onderneming bijvoorbeeld staat voor hoogstaande kwaliteit en dure goederen, zorg je ervoor dat jouw logo deze waarden weerspiegelt. Op die manier bouw je een merkidentiteit op en spreek je de juiste personen op de juiste manier aan.
Onderscheidingsvermogen
Sommige symbolen vertegenwoordigen bepaalde industrieën of productsoorten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Italiaanse vlag die veelvuldig gebruikt wordt door Italiaanse pizzeria’s. Daarnaast gebruiken veel pizzeria’s ook een afbeelding van en Italiaanse chef-kok met snor, hoge witte hoed en brede grijns. Wanneer je een nieuwe pizzeria start en een van deze twee symbolen gebruikt als logo, sluit je aan bij de rest en val je nauwelijks op. Om je te onderscheiden van je concurrenten en te laten zien dat jij beter bent dan de rest, is een afwijkend en origineel logo vereist.
Trek de aandacht
Met name voor producten die je gaat verkopen in schappen van grote winkelketens heb je te maken met veel concurrentie. Om goed op te vallen tussen alle andere producten is het van groot belang om een opvallend logo te ontwikkelen. Hiermee zorg je ervoor dat je eruit springt en potentiële klanten eerder voor jouw product zullen kiezen.
Herinnering
Een duidelijk en goed ontworpen logo zorgt er niet alleen voor dat mensen eerder voor jouw product of dienst kiezen, maar zorgt er ook voor dat huidige klanten jouw merk onthouden. Hebben ze een goede ervaring? Dan creëren ze een positieve attitude ten opzichte van jouw producten en zullen er in de toekomst eerder opnieuw voor jouw product kiezen.